viernes, 23 de mayo de 2014

Implicaciones del currículo de Primaria en Infantil



Ángeles Abelleira e Isabel Abelleira publicó:"  Leímos el Proxecto de Decreto polo que se establece o currículo da educación primaria na Comunidade Autónoma de Galicia , y debemos confesar que, inicialmente, fuimos a tiro fijo al punto de "conflicto histórico" entre el profesorado de educación infan"
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Implicaciones del currículo de Primaria en Infantil

by Ángeles Abelleira e Isabel Abelleira
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 Leímos el Proxecto de Decreto polo que se establece o currículo da educación primaria na Comunidade Autónoma de Galicia , y debemos confesar que, inicialmente, fuimos a tiro fijo al punto de "conflicto histórico" entre el profesorado de educación infantil y el de primaria: la lectura y la escritura.
Esta es una lucha que comienza desde lo mismo momento en el que se establece la educación Preescolar y llega incluso nuestros días, de modo que cada vez que entra una nueva promoción en educación primaria, siempre hay protestas por parte del profesorado porque los niños/as no saben leer y escribir. Esto acaba repercutiendo en que las familias "exigen" que se les enseñe a leer y escribir en infantil para evitar que el niño/a se vea en situación de desventaja a su llegada a primaria. Ni las maestras de infantil concordamos en ese punto, pero, hasta el momento nos amparábamos en tres argumentos:
1º La educación infantil es una etapa voluntaria, no obligatoria, por ello, nadie puede presuponer que se adquiera la lectura y la escrita de forma obligatoria, ya que eso supondría una diferencia para los niños cuyas familias, en el ejercicio de su derecho a elegir, decidiesen no escolarizarlos.
2º La educación infantil es una etapa con identidad propia y no con carácter propedéutico ni subsidiario de la educación primaria.
3º En lo recogido en el Decreto 130/2007, de 28 de xuño, polo que se establece o currículo da educación primaria na Comunidade Autónoma de Galicia, y que decía así:
Área de Lingua galega e Literatura (pax. 107)
"É na etapa de educación primaria cando, ademais da progresiva consolidación e perfeccionamento da lingua oral, se produce unha aprendizaxe máis sistemática da lingua escrita."
"Bloque 2. Ler e escribir. Nesta etapa consolidarase o dominio de técnicas gráficas, a relación son-grafía, as normas ortográficas convencionais e a disposición do texto."
Isto aparecía con igual redacción para Área de Lingua castelá e Literatura (pax.133)
Bien, pues ahora en el nuevo Proyecto de Decreto eses párrafos, en los que se determinaba que la lectura y la lectura eran objeto de adquisición y consolidación en la educación primaria, desaparecieron, y quedan como sigue:
Área de lingua castelá.
"Os Bloques 2 e 3 Comunicación escrita: ler e escribir deben fomentar o achegamento, en contextos persoais, académicos e sociais á comprensión e produción de textos de diferente tipoloxía, atendendo tanto a forma da mensaxe (descritivos, narrativos, dialogados, expositivos e argumentativos) como a intención comunicativa (informativos, literarios, prescritivos e persuasivos)." (pax.138)
"Pola súa parte, o bloque sobre a escritura pretende a aprendizaxe desta como un procedemento estruturado en tres fases: planificación do escrito, redacción, e revisión de borradores antes de producir o texto definitivo. Así, a ensinanza da escrita non se debe centrar no produto final, elaborado de forma individual ou en grupo, senón en todo ao proceso de escritura."(pax.139)
"Así pois, o profesorado implicado no proceso de ensino-aprendizaxe da Lingua castelá e literatura e de Lingua galega e literatura, en cada curso da educación primaria, deberá organizar o seu labor para evitar a repetición de contidos naqueles aspectos comúns á aprendizaxe de calquera lingua, como son as estratexias de lectura, ou o proceso de escritura, a tipoloxía textual ou a definición de termos lingüísticos." (pax. 140)
Área de Lingua galega e Literatura
O bloque 2, Comunicación escrita: ler, recolle diversos aspectos da comprensión escrita. A lectura implicará dominar a decodificación do texto e achegarse a unha progresiva regulación de estratexias que permiten operar co significado do texto,establecendo relacións entre coñecementos previos e información nova. O alumnado debe ser quen de entender textos de diferente complexidade e xénero e extraer as ideas explícitas e implícitas no texto co fin de elaborar o seu propio pensamento crítico e creativo. Comprender un texto implica poñer en marcha unha serie de estratexias de lectura que deben practicarse na aula e proxectarse a todas as esferas da vida e a calquera tipo de lectura: ler para obter información, ler para aprender a propia lingua, ler por pracer."(pax 623)
"O bloque 3, Comunicación escrita: escribir, potencia o uso persoal, autónomo e creativo da lingua escrita. Este uso da lingua implica o coñecemento das posibilidades que ofrece o código desde o punto de vista do léxico, da ortografía, da estrutura do discurso e da dimensión estética. A produción escrita significará buscar para cada situación o tipo de texto, adecuando, planificando e redactando, atendendo a aspectos diversos e revisando a escrita final. Nesta etapa consolidaranse o dominio de técnicas gráficas, a relación son-grafía, as normas ortográficas convencionais e a disposición do texto. O ensino do proceso de escritura pretende conseguir que o alumnado tome conciencia deste proceso como un procedemento estruturado en tres partes: planificación, redacción a partir de borradores e redacción e revisión do texto definitivo."(pax. 623)
Suponemos que esta redacción tan general tiene que ver con que se dirige a toda la etapa de educación primaria, cuando en el Decreto 130/2007, figuraba en el apartado del 1º ciclo.
Así mismo, el Decreto 330/2009, do 4 de xuño, polo que se establece o currículo da educación infantil na Comunidade Autónoma de Galicia, es claro en ese sentido:
"No segundo ciclo de educación infantil preténdese así mesmo que o alumnado descubra e explore os usos da lectura e a escritura, espertando e afianzando o seu interese por elas.
A apropiación da linguaxe, nas súas formas oral e escrita, dependerá da amplitude, variedade e calidade das experiencias comunicativas que os nenos e nenas teñan."
Por ello, objetivamente, consideramos que se debería afinar la redacción de dicho apartado en el Proyecto de Decreto evitando ambigüedades, ya que de lo contrario, dejaría un vacío no aclarando cuándo ni con quién aprenderán los niños/as a leer y a escribir. Y, creemos que una norma de la envergadura de un currículo de enseñanza primaria obrigatoria no debería inducir a confusiones, máxime siendo conocedores de que estas existen.
Ángeles Abelleira e Isabel Abelleira | 23/05/2014 en 07:36 | Etiquetas: C.profesional, educación | Categorías: LegislArte | URL: http://wp.me/pYgj5-13X
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